Sidor

söndag 19 februari 2012

Matplan

Nu har jag fått en personlig matplan och rekommendationer. Äntligen!! Den är utformad för att bli jag ska bli abstinent ifrån socker, eftersom jag är kolhydratkänslig och sannolikt också sockerberoende, samt för att jag ska gå ner i vikt. Detta blir extra viktigt i och med att jag har PCOS.

Jag är jättepeppad och vill verkligen det här! Dock så skulle det underlätta så mycket om jag hade ett jobb där jag tog med egen mat.... Att ha pedagogiska måltider (lunch) på förskolan är en slags förmån och jag har till och med fått LCHF-kost. Kruxet blir nu att räkna ut, utan våg och mått, hur mycket x gram protein och x gram fett blir. 2 dl grönsaker kan jag nog höfta ganska bra, men det blir svårt när våra grönsaker oftast består av bönor, morötter och majs!! Mycket stärkelserika grejer, och vi är flera vuxna som ska dela på det.

Visst är det trist att jag tenderar att se svårigheterna i saker? Men jag väljer att kalla mig realist. Om jag inte kan få till rätt mängd så kommer jag i realiteten inte att kunna följa matplanen - och effekten uteblir!

Men nu ska jag köra igång och måtta så gott det går på jobbet!

Jag har dessutom nyligen köpt en bok som heter Helhetsmetoden. Handlar om LCHF och KBT, det tror jag är en bra kombination för att hålla sig till kosten. Kognitiv beteendeterapi har visat sig överlägset mest effektiv på många områden, såsom ångest, depression och tvångshandlingar, så varför skulle den inte kunna fungera vid matmissbruk eller allmänt dåliga vanor? :)

2 kommentarer:

  1. Tack så mycket! :)
    Kanske är det dags att uppdatera lie här inne nu! Ibland behöver jag en spark i baken,en påminnelse som denna :)

    SvaraRadera